keskiviikko 6. marraskuuta 2013

Sluta vara vild och försök koncentrera dig!

Skribent: Melanie Rinne, fjärde årets psykologi och socialpsykologi studerande i Helsingfors universitetet

I varje klass finns det alltid någon elev som är vildare än de andra och någon som är sämre än de andra. Alla elever är olika och det krävs mycket av en lärare för att hon skall kunna behandla dem alla på rätt sätt.

Jag själv var den eleven i klassen som hade stora inlärningssvårigheter. Speciellt matematiken var en mardröm. Slutligen fick jag till och med en egen matematik bok som var lättare än de andras. Trots allt så slutade min lärare aldrig att tro på mig. Hon stödde mig på ett sätt som gjorde att jag aldrig kände mig sämre än de andra.  Hon gav aldrig en stämpel åt mig att jag skulle ha varit sämre än de andra.

Alla människor har olika skeden i livet, då vi till exempel söker efter oss själva och försöker hitta det som intresserar oss. Speciellt barn och ungdomars intressen och humör kan variera från dag till dag. Därför är det speciellt viktigt att lärarna inte använder självuppfyllande profetior på sina elever. Självuppfyllande profetior går ut på att man till exempel stämplar en elev till jobbig eller busig då eleven börjar bete sig enligt det. Med andra ord så kan självuppfyllande profetior ha en mycket skadlig inverkan på barns och ungdomars utveckling och framtid. Tyvärr hör man ändå ofta att läraren säger åt sin elev till exempel att sluta vara vild och försök koncentrera dig i dag!

Det här är något som jag anser att man borde lyfta mera fram i lärarnas utbildning och man borde påminna färdiga lärare om detta. Det är inte en lätt uppgift för en lärare att stöda alla sina elever som är olika så att de känner sig lika. Min lärare klarade av detta och jag är mycket tacksam för det. Nu studerar jag socialpsykologi och psykologi och använder matematik och statistikmatematik dagligen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.